MfN registermediator en Kwaliteitsfunctionaris
Als Kwaliteitsfunctionaris en klachtfunctionaris bij ADR Result help ik met het continu verbeteren van bedrijfsprocessen en het optimaliseren van inhoudelijke deskundigheid op het gebied van mediation.
Als Peer-reviewer toets ik namens de Mediators federatie Nederland (MfN) de kwaliteit van de dienstverlening van de mediators op naleving van het MfN-reglement en de MfN-Gedragsregels.
Mediation is het onder begeleiding van een mediator samen aanpakken van een kwestie waar tegengestelde belangen een rol spelen. De mediator stuurt en coacht dit proces, stimuleert de communicatie tussen partijen, helpt impasses te doorbreken en begeleidt partijen bij het vinden van eigen, passende oplossingen. Er ontstaat wederzijds inzicht wanneer partijen constructief met elkaar communiceren en de wederzijdse belangen duidelijk worden. De mediator stelt zich daarbij onafhankelijk en onpartijdig op en biedt ruimte, rust en neutraliteit in de communicatieve afstemming.
De mediator maakt duidelijke afspraken met de partijen over dat wat besproken wordt tijdens de mediationbijeenkomst. Alles wat besproken wordt is en blijft vertrouwelijk.
Het mediationtraject wordt meestal niet als een vrijwillige situatie ervaren. Mensen kiezen er immers niet bewust voor om in een conflict betrokken te worden. De deelname aan de mediation is echter wel vrijwillig. Elke deelnemer kan zich op elk gewenst moment terugtrekken uit de mediation.
Het mediationgesprek
COACH / BEDRIJFSMAATSCHAPPELIJK WERKER/VERTROUWENSPERSOON /MEDIATOR
© Copyright. All Rights Reserved.